Menu

Notatnik dekoratorski emigrantki

Historycznie

artdeco1

Blue Monday - szwedzki gustawianski styl czyli styl Gustawa III.

Przez XVII i XVIIIw. szwedzka arystokracja przyjmowala aspekty dekoratorstwa z roznych dworow europejskich - glownie Wloch, Francji i Anglii. Fusja szwedzkiego gustu i stylu w czasie panowania krola Gustawa III (od 1775-1792) stworzyla wyglad, ktory w dalszym ciagu pozostaje popularny.

Meble gustawianskie staly sie trendem europejskiego, neoklasycznego okresu. Meble te czesto odzwierciedlaja prostsze projektowanie i wykonanie, przy jednoczesnym zachowaniu krolewskiego charakteru.

 

Ze starych notatek

artdeco1

Sofa "Baker" zostala stworzona w 1951 roku, roku wystaw “Good Design” w Chicago oraz w MoMA w Nowym Jorku, ktore przyniosly miedzynarodowe uznanie dla dunskiego wzornictwa i projektanta Finna Juhla. Byl to rowniez rok, kiedy Juhl zostal powolany do reprezentowania Danii w tworzeniu wnetrza sali konferencyjnej w siedzibie Narodow Zjednoczonych w Nowym Jorku - mial wtedy 39 lat.



 
artdeco1
W niekonczacym sie procesie poszukiwania wlasciwych kolorow do wystroju wnetrza prace Josefa Albersa (1888–1976) sa idealna inspiracja. Albers byl przed II wojna czlonkiem Bauhaus, a w latach 1950-tych wykladowca w Yale.

Byl projektantem, fotografem, liternikiem, drukarzem i poeta, ale najbardziej znany jest jako abstrakcyjny malarz  i teoretyk kolorystyki, autor serii  "Homage to the Square".

Josef Albers byl rowniez projktantem mebli. W w roku 1927 zaprojektowal szklane, kolorowe stoliki, ktore idealnie pasuja do wnetrz w modernistycznym stylu lat 1950-tych.

stoliki

inspiracje

ksiazka

Etsy.com

artdeco1

Sztucce

Srebro - "Hipokrates, ojciec współczesnej medycyny, pisał że srebro posiada właściwości lecznicze. Fenicjanie przechowywali wodę, wino i ocet w butelkach wykonanych ze srebra.

Srebro stosowano w celu zapobiegania przed infekcjami już w Starożytnej Grecji i Rzymie. Odkryto je na nowo w średniowieczu i używano do dezynfekcji wody i konserwowania żywności, a także do leczenia oparzeń i ran. W XIX wieku marynarze podczas długich wypraw umieszczali srebrne monety w beczkach z wodą i winem, by zachowały świeżość". zrodlo Wikipedia

Srebra

W 1682r William Moulton II opuscil rodzinna farme w Hampton, New Hampshire i przeniosl sie w okolice rzeki Merrimac, Massachusetts. W roku 1690 rozpoczal produkcje przedmiotow ze srebra. Szesc generacji  Moultonow tworzylo Towle Silversmiths .

W latach 1880-tych rozpowszechniono uzycie  widelca do ciasta, a nastepnie odpowiednikow do salatek, warzyw, ryb ... 

International Silver Company  - polaczenie 14-stu niezaleznych producentow powstala w 1898r. W latach 1904-1918 produkowala sztucce we wzorze winogron; Moselle

Wielorodnosc sztuccow wieku XIX i poczatkow XX zostala zredukowana ekonomia, mniejszymi domami, zmieniajacymi sie obyczajami.

W 1926r. H. Hoover , jako sekretarz handlu, opracowal liste 55-ciu sztuccow wchodzacych w sklad kompletu.

W 1965r. komplet "Francis I" firmy Reed & Barton zawieral 10 sztuk sztuccow w przeciwienstwie do 77 sztuk kompletu z roku 1907. Posiadanie olbrzymiej ilosci sztuccow (komplety posiadaly do 146 szt.) podyktowane bylo etykieta - nie wypadalo bowiem myc ich podczas przyjecia, miedzy posilkami, a poza tym kazda zaserwowana potrawa wymagala odpowiedniego widelca, noza, czy lyzeczki. Jakze mozna zjesc ostryge widelcem do zolwia?

W latach 20-tych ubieglego wieku Emily Post twierdzila "...queerly shaped pieces of flat silver, contrived for purposes known only to their designers, have no place on a well appointed table" jak i "...housholder who would have a perfectly appointed table must be very conservative. Queer pronged spoons, and distorted shapes, whether scooped deep like mussel-shells, or flat-lipped like the petal of rose, are equally bad."

Jako niezaakceptowana synowa, nie mam szans na odziedziczenie kilkunastu kompletow sterlingow , sklaniam sie wiec do kolekcjonowania wspolczesnych wzorow

http://hem.feber.se/link/159378/

artdeco1

Minimalistyczny styl

Sztuka 20-tego wieku rozpowszechnila idée redukowania dziela do minimum, ograniczenia ilosci kolorow, ksztaltow, linii i struktur czesto zwana: sztuka ABC, minimalna sztuka, redukcjonizm. Prekursorem tego kierunku byl miedzy innymi rosyjski Suprematist Kasimir Malevich (1878-1935).

Minimalizm jest to styl, w ktorym przedmioty sprowadzone sa do najwazniejszych elementow, geometrycznej formy i przedstawione w niepersonalny sposob, jako przeciwienstwo abstrakcyjnego ekspresjonizmu i jak stwierdzil Mies van der Rohe - mniej znaczy wiecej. Styl ten szuka luksusu w prostocie, celebruje istote przedmiotu, zwraca najwieksza uwage na detale. Kazdy objekt dobrany jest z rozwaga, zasada jest skromne(spartanskie), ale eleganckie wyposazenie.


Artysci:

Donald Judd,

Dan Flavin,

Carl Andre,

Sol LeWitt,

Ellsworth Kelly,

Frank Stella.

artdeco1

Wzornictwo lat 1950-tych bylo zdominowane przez skandynawskich projektantow, do ktorych miedzy innymi nalezal Szwed Yngve Ekström urodzony w 1913r. w miescie Hagafors. Ekström studiowal zarowno wzornictwo jak i historie sztuki, rysunek i rzezbe.

W 1945r Yngve Ekström wraz z bratem zalozyl firme Swedese i ponad 40 lat projektowal meble dla biur i domow. 

Krzeslo Lamino , ktore w 2003r otrzymalo nagrode Design Innovation, jest prawdopodobnie najbardziej znanym meblem Ekströma.  

artdeco1

Inwentaryzacja niepublikowanych notek

Wiktorianski styl

Victorian (od1837 do 1901) odnoszacy sie do okresu panowania krolowej angielskiej Wiktorii, noszacy cechy sztuki, gustow tej epoki; typowy dla miernikow moralnych, wzorcow zachowania sie, zwlaszcza dla mieszczanskiej dretwoty i hipokryzji.  Styl charakteryzuje sie eklektyzmem form, przeladowaniem ozdobami, pompatycznoscia wnetrz.

Wplywy: gotyckie biblioteki i pokoje billardowe, rokokowe feministyczne elementy, orientalne- japonskie, indyjskie.

Elementy: tapicerowane meble, ornamenty: kwiaty, ptaki, zwierzeta.  W 1840r. weszly do masowej produkcji tapety.

·         Dywany

·         Wzorzyste plytki

·         Kolory: rubinowy, lesna zielen. Wraz z rozwojem produkcji farb – purpurowy i niebieski

·         Meble – puffy, otomany, mnostwo tapicerki, przesyt ilosci.

·         Tkaniny – obficie wzorzyste, w zimie - velvet, damaszek, w lecie - muslin, bawelna i kreton.

·         Farby – rozne techniki malowania: marmurkowanie, szablonowanie, grawiura.

·         Drewno - ciemne

·         Kominki – ornamenty zelazne, czasami drewniane.

·         Formy odlewnicze - papier maché, roze sufitowe, gzymsy: od gotyckich maszkaronow do rokokowych spiral i klasycznych urn, malowanych w kolorze sufitu.

·         Naczynia cynowe i miedziane.

·         Wanny  z nogami w ksztalcie szpon.

·         Wypchane zwierzeta w szklanych gablotach

·         Porcelanowe psy na kominku.

·         Nieuzywany kominek wypelniony bukietem suszonych kwiatow.

Nazwiska: William Morris, Horace Walpole, William de Morgan.

artdeco1

Projekty dunskich projektantow miedzy innymi Arne Jacobsena, Hans J. Wegnera , Finn Juhla, Poul Henningsena osiagnely szczyt slawy w latach 1950-tych, ale ich urok jest ponadczasowy np. Bang & Olufsen radio, krzesla Ant, czy Wing.

Korzenie dunskiego wzornictwa siegaja klasycyzmu XIX wieku z prostota linii i brakiem dekoracji. Dania jako panstwo opiekuncze ma dluga historie wspierania rzemiosla i sztuki. Akademia Sztuk Pieknych otworzyla w 1924r szkole wzornictwa mebli z Kaare Klimt jako dyrektorem.

Z wygladem mebli szedl w parze funkcjonalizm, jak stwierdzil H.J. Wegner (projektant slawnego "The Chair") "krzeslo jest dopiero skonczone, kiedy ktos w nim siadzie".  

artdeco1

Lata 60-te vs. 70-te 

Lata 60-te wykorzystywaly elementy stylu wiktorianskiego, Art Nouveau i Art Deco. Do tej mieszanki doszly psychodeliczne obrazy inspirowane srodkami takimi jak LSD.

Chyba najwazniejszym osiagnieciem bylo polaczenie kuchnii z pokojem tworzac duze pomieszczenie.

Meble lat 70-tych byly wieksze, bardziej przysadziste, niz meble lat 60-tych: szerokie sofy, fotele z oparciami w ksztalcie kielbasy, czy workowe, wypychane fotele. Bardziej modernistyczny wyglad zapewnialy meble ze stali chromowanej. Tek wciaz pozostawal popularny, ale zaczela go stopniowo wypierac sosna, jako kontrast chromowanej stali i chec powrotu do przeszlosci (rzemioslo i reprodukcje). Pod koniec dekady dolaczyly wyroby z trzciny, ratanu i laminatu. Wzrastal trend na bardziej funkcjonalne meble, meble z mozliwoscia przechowywania/gromadzenia rzeczy. Chociaz tego typu meble istnialy od lat 50-tych dopiero w tej dekadzie XXw staly sie standartem. 

W przeciwienstwie do zieleni, nibieskiego i rozowego koloru lat 60-tych zaczely krolowac kolory jesieni, dla kuchni zarezerwowano niebieski, lub bialy kolor.

Wystroj lat 70-tych to wiecej, niz tylko UV oswietlenie, lava lampy, czy plakaty Led Zeppelin. Dekoratorstwo tamtych lat to ekspresja wolnosci i lamanie narzuconych regul.

 

artdeco1

Lektury nadobowiazkowe

"They searched out every piece of furniture available in Athens. For the bedroom they found a carved Italian matrimoniale, marriage bed, similar to the oversized ones they had enjoyed on their honeymoon: ample for tossing restlessly, sleeping peacefuIly, nestling or making love. Then they discovered a waist-high chest of drawers of walnut with satinwood inlays; this was for Sophia's lingerie and nightclothes.
One of the antique shops had a French provincial armoire to hold her dresses and Henry's suits. They found a washstand they liked; the table top opened to reveal a smalI mirror and, in an enclosed area, a metal washbasin. On either side were drawers for their toilet articles.
The diningroom was a joy to furnish after they found the table they wanted, round, of English walnut, opening in the middle to admit extra boards and supported by a massive underpinning of wood carving. The chairs turned up quickly, of embossed leather with hand-carved wooden legs and backs. Against one walI they placed a semicircular china closet with glass panels to hold their highly hued ceramic tureens and Dresden china, and on the opposite walI a carved mahogany cabinet for storing crystal and silver. Suspended on bronze chains from the ceiling was a massive, belI-shaped porcelain lamp.
"The room is crowded," cried Sophia when the last of the ten chairs had been moved in; "with only space enough left to serve at table." Henry chuckled.
Sophia groaned.
"Could we buy a little less for the parlor?"
In his own study Henry instalIed a talI secretary of dark wood, the upper half of which held books behind glass doors, the lower half of which could be locked, serving as a file for his private papers, business correspondence, bank accounts, journals. He also found a Regency mahogany horseshoe desk on which he could spread, profligately, his monographs, writing materials, books opened and annotated at strategic pages.
Sophia, for her part, now lavished her attention on the kitchen. It was at the rear of the house, spacious, with windows overlooking the back garden and the center of Athens. She purchased a walI stove with five burners, a copper hood high above, and a chimney pipe to draw off the smoke. A carpenter instalIed two walI brackets on which she stood chimney lamps. In one corner was a stone sink, and above it a water tank. High over an open fireplace was a wide mantel on which she placed her earthenware. On the rear walI she nailed a board, with hooks to hold her large stirring spoons, spatula, frying pans, ladle, measuring cups. On the walI to the left there was space for her pots to hang. She bought a smalI round table for the center of the room, and two canebacked chairs. A door between the stove and the fireplace led out to the back garden; left open in warm weather, it would afford crossventilation.
"Henry thinks the bedroom is the most important room in the house," she thought, surveying the finished job; ''but I think the kitchen is. It's used more.""

"The Greek Treasure" - Irving Stone

artdeco1
Tkaniny cz.II

Barwienie tkanin znane jest od tysiecy lat. Pierwsze techniki byly takie same jak dekorowanie ciala tj.: kolorowanie, czyli bezposrednie malowanie na tkanine i drukowanie wzoru.

Najdluzsza historie dekorowania tkanin posiada Azja, gdzie odkryto bloki drukarskie z ok. 3000r BC. W 327r BC, kiedy  Alexander Wielki zajal Indie, jedna ze zdobyczy byly kolorowe tkaniny. Z czasem i rozwojem drog handlowych indyjskie tkaniny dotarly do innych zakatkow Azji, Egiptu. W II w. naszej ery dotarly do Europy. W tym samym czasie rozwinela sie w Chinach technika szablonow, ktora w Japonii przerodzila sie w sztuke. 

Datujace sie z tego samego okresu znaleziska w Peru wskazuja na uzycie podobnej techniki wzorow/szablonow. Podobna technika rozwinela sie w roznych czesciach swiata w unikalne formy, z ktorych najbardziej znane to batik, tie-dye i shibori.

artdeco1
Warren McArthur (1885-1961) - meble jego projektu pomogly zdefiniowac urok stylu Art Deco. Dzieki wsparciu i funduszom ojca  McArthur byl w stanie tworzyc meble wykorzystujac technologiczne innowacje.

McArthur w latach 1911 - 1914 opatentowal 10 lamp. W 1913r. przeprowadzil sie razem z bratem z Chicago do Phoenix otwierajac kilka salonow samochodowych. Byli zalozycielami pierwszej stacji radiowej w stanie Arizona, Arizona Museum i Arizona Biltmore, osrodek zaprojektowany przez brata.

W 1929r. McArthur przeprowadzil sie do Los Angeles, gdzie rozpoczal produkcje metalowych mebli wprowadzajac wiele modyfikacji do znanych technik. Jego ikonowe kolory to: Golf Green, Alice Blue i Grenadine, ale bardziej znany byl chyba z uzycia dramatycznych kontrastow: czerwony z kanarkowym zoltym, czy czerwony z czarnym. Do najbardziej znanych miejsc wyposazonych w jego meble naleza: teatr Warner Bros. i Hotel Ambassador, a dwa najpopularniejsze meble to: fotel "Ambassador" z 1932r. i krzeslo "Biltmore" z 1933r.

artdeco1

NRD  - Po obejrzeniu "The Edukators" i "Goodbye Lenin" przypomnialy mi sie czasy nabywania gustownych niemieckich rzeczy  (nie liczac plastykowych owocow), nadmiaru zolnierzykow, slawetnego Dziadka Piaskowego.

W krajach komunistycznego bloku w projektowaniu zamiast modernizmu kladziono nacisk na wybrane aspekty historyczne, szczegolnie okresu baroku i rokoko.   

Plastyk - najbardziej modernistyczny material, z oporami, ale jednak, stal sie  wersja funkcjonalizmu zachowujac zasade "narodowy w formie, socjalistyczny w tresci".  Wg komunistycznej propagandy plastyk to nie tania imitacja, ale jakosciowy material, oznaka postepu technicznego.

artdeco1

Mariano Fortuny - jakis czas temu wydano ksiazke o jego zyciu i pracy "Fortuny: His Life and Work". 
Fabryka Fortuny na wyspie Giudecca zostala otwarta w 1922r.; zabudowania mialy pomiescic wszelkiego rodzaju maszyny zaprojektowane przez Fortuny.  Chociaz fabryka jest niedostepna dla turystow, ogrod i lokal wystawowy mozna odwiedzic umawiajac termin wizyty. Muzea Fortuny w
Wenecji i w NY prezentuja pamiatki, tkaniny i inne prace.

artdeco1

Zwiezla historia modernistycznych mebli  - cz.IV

1931 - "The Grasshopper" - Bruno Mathsson

1932 - "Paimio 41" - Alvar Aalto

1933 - "401 wing chair" - Alvar Aalto

1934 - "Zig-zag" krzeslo - G. Rietveld

1935 - Nesting Coffee Table - Frederick Kiesler

artdeco1

Klamki
Wierzac statystyce, w USA istnieje 114 milionow drzwi i kazdego roku przybywa ok 2ml. 
Wczesne drzwi byly zaslonami ze zwierzecej skory, lub tkaniny, ale z czasem waznym elementem kazdych drzwi stala sie klamka. 
Drewniane drzwi pojawily sie w starozytnym Egipcie i Mezopotamii; uzywano tez innych materialow jak:kamien, metal, szklo i papier. 
W USA najpopularniejsze sa okragle klamki, mimo, ze sa one problematyczne w uzyciu.
Klamki podobnie jak drzwi wykonywano z roznych materialow: drewna, ceramiki, szkla, plastyku i roznego rodzaju metali. Miedz ze wzgedu na odpornosc na rdzewienie jest najpopularniejszym materialem.

Wzornictwo i materialy amerykanskich klamek zmienialy sie w ciagu lat; w czasach kolonializmu produkowano je z drewna. Dekoracyjne, bardziej skomplikowane pojawily sie w okresie Wystawy w roku 1876. Przed tym okresem wiekszosc klamek importowano (ok. 95% w 1838r).

Szklane klamki byly rzadkoscia do czasu odkrycia szybszch i mniej kosztownych metod produkcji tzw. pressing. Tego typu szklane klamki byly popularne w latach 1826-1850, po nich nastapil okres cietego szkla trwajacy do 1910r. Porcelanowe/ceramiczne klamki byly importowane glownie z Francji i Anglii do polowy XIXw, kiedy to opatentowano amerykanska metode.

Przed rokiem 1846 metalowe klamki wykonywano z polaczonych dwoch, lub trzech czesci; w 1846 r. zaczeto produkowac odlewane klamki. W drugiej polowie XIXw. pojawialo sie coraz wiecej patentow zarowno dot. metod wykonania, jak i wzornictwa. W latach 1830-1873 istnialo ponad 100 zatwierdzonych, amerykanskich patentow klamek. Kolekcjonerzy skatalogowali ponad 1000 antykowych klamek w 15 typach, w zaleznosci od ksztaltu, materialu i wzoru.

Wspolczesne klamki spelniajace funkcje zamkow wyposazane sa w komputerowy chip dla identyfikacji uzytkownikow.

artdeco1

Eliot Noyes  (1910—1977) wybitny architekt modernistycznego okresu amerykanskiej histori, w 1940r. zostal zatrudniony przez New York Museum of Modern Art - MoMA, jako pierwszy przemyslowy projektant.
Noyes uzywal muzeum jako platformy edukacyjnej organizujac programy dla dzieci i mlodziezy, szerzac wiedze w szczegolnosci o filozofii Bauhaus. Zatrudnienie przez IBM w 1956r. dalo mu mozliwosc wspolpracy miedzy innymi z Eero Saarinen, Mies van der Rohe, Marcel Breuer, Paul Rudolph, Ivan Chermayeff, Alexander Calder i Isamu Noguchi. Noyes byl rowniez konsultantem dla Westinghouse, Mobil Oil i Cummins Engine Co.. Dla Mobil zaprojektowal w 1964r stacje i wyposazenie.

Ciekawostki

  • Noyes czytal klasyke po grecku.
  • chcial byc malarzem, ale wybral architekture. Gdyby Hitler nie zamknal szkoly Bauhaus
    w 1933r. studiowalby w Niemczech, a nie na Harvard
  • Noyes zalozyl swoje studio w New Canaan w 1947r i wspolpracowal z czworka kolegow:
    John Johansen, Marcel Breuer, Philip Johnson i Landis Gores tworzac tzw "the Harvard Five"
  • przypisuje mu sie zaprojektowanie polaczenia miedzy kuchnia, a pokojem dla stworzenia
    bardziej "towarzyskiego" gotowania
  • zmarl w 1977r. na zawal serca w wieku 66 lat
artdeco1

Architekt i projektant szkla Jacob E. Bang (1899-1965) wspolpracujac z dunska firma Holmegaard Glasværk od 1928r. rozpoczal nowa ere we wzornictwie szkla. Byl autorem popularnej serii Hiacynt, ktora do dnia dzisiejszego jest ulubionym obiektem kolekcjonerow.

W 1928r. zaprojektowal slawna serie Viol, a dwa lata pozniej serie Primula skladajaca sie ze 100 roznych modeli. W ciagu lat 1950-tych projektowal wiele kolorowych serii, ktore staly sie standartem modernistycznego szkla.

J.E. Bang  otrzymal caly szereg nagrod miedzy innymi: Barcelona 1929, Bruxelles 1935, Paris 1937 i New York 1939.

artdeco1

Colonial Style

Charakteryzuja go proste linie, lagodne kolory, minimalne ornamenty, wykorzystanie drewna i naturalnych materialow. Bez wzgledu na to, czy jest to styl formalny, czy rustykalny wystroj wnetrza posiada rzemieslnicze elementy.

Styl kolonialny w architekturze i dekoratorstwie obejmuje wszystkie style, ktore istnialy w czasach kolonialnego systemu w Stanach. Okres ten zakonczyl sie z chwila uzyskania niepodleglosci kolonii.

Historycznie:

hiszpanski 1600-1840
poludniowy 1600-1700
Nowa Anglia 1600-1800
Jamestown - osiedlenie pielgrzymow (1606)
francuski 1700-1830
holenderski 1700-1830

Poczatkowy okres stylu do polowy lat 1700 byl mieszanka angielskich stylow William i Mary (1689-1702), krolowa Anne (1702-1714), Georgian (1714-1830) i Chippendale (1718-1779) z nowymi amerykanskimi elementami.
 
wnetrza - kolory: ziemiste, biel, kremowozolty, migdalowy, ochra, czerwonawe i czekoladowe brazy, bezowy, taupe, roz i splowiala zielen. W bogatszych domach wybor kolorow byl wiekszy - dodatek niebieskich odcieni (niebieski pigment byl kosztowny). Czerwony kolor uzywany byl jako akcent. 

meble - z drewna orzechowego, klonowego, sosny. Importowane z Europy panele na sciane w stylu Georgian, orientalne dywany, luksusowe tkaniny. Welna byla wizytowka tego okresu, ale uzywano rowniez lnu i bawelny.

Importowane tkaniny mialy wzory: paisley, kwiaty i ptaki. Haft byl kosztowna sztuka z wzorami od lisci do biblijnych scen.

Podlogi- szerokie nieobrabiane deski debu lub sosny.

Kominek - zrodlo ciepla byl centralnym punktem pokoju z dekoracyjnym drewnianym obudowaniem, z reguly malowanym w kolorze scian.

Dodatki - cynk i srebro, stojace zegary, quilts, portrety.

 
 

artdeco1

Suzani to zarowno haftowany dywan, jak i dekoracyjna tkanina wykonane w Uzbekistanie, skad sie wywodza, Tadżykistanie, Kazachstanie i innych panstwach Centralnej Azji. Nazwa pochodzi z jezyka perskiego- Suzan- co oznacza- igla, a sztuka robienia takich tkanin - Suzankāri- robotka.

W IXw uzbeckie kobiety wykonywaly bajeczne gobeliny,  narzuty, obrusy i maty do modliw dla wlasnych potrzeb, jak i posag corek.

Podstawowymi uzywanymi  haftami sa lancuszek, satinbuttonhole , ale rowniez couching.

 

artdeco1

Trudno nazwac moj zbior kolekcja, ale jest to z pewnoscia najtansze hobby - Tegestology (od greckiego “tegestos” oznaczajace mala trzcinowa mate), czyli zbieranie podstawek pod piwo. Jestem teetotaler, ale za kazdym pobytem w restauracji poszerzam moj zbior o jedna podstawke.

XIX-tym wieku bogatsza czesc populacji Saksonii spopularyzowala uzycie kufli z wieczkiem, jako zabezpieczenie przed zanieczyszczeniami spadajacymi z pobliskich drzew. Przedstawiciele klasy pracujacej nie mogac pozwolic sobie na taki luksus zaczeli przykrywac pojemnik z piwem filcowymi kawalkami. To niehigieniczne rozwiazanie (po kilku dniach nasaczony piwem i zanieczyszczeniami filc zaczynal smierdziec) wymagalo lepszego wynalazku.

Pierwsza papierowa podstawka pojawila sie w Niemczech ok.1880r. W 1893r Robert Sputh opatentowal proces robienia podstawek z masy papierowej. Wraz z industralizacja pojawila sie potrzeba reklam i w 1900r pojawily sie pierwsze podstawki z nazwa browarnii.

W Anglii podstawki pod piwo pojawily sie ok 1918, a ich popularnosc rozpowszechnily 
puby .

Dekoracyjne podstawki

http://www.podstawki.oxide.pl/dowolnosc.php

http://podobamisie.pl/sklep/grupy/podstawki/podstawki_54oliwka.htm

artdeco1

Zwiezla historia modernistycznych mebli - cz.III

1926 - PH 41/2 lampa -Poul Henningsen

1927 - steel tube chair - Ludwig Mies van der Rohe

           chrome-plated tubular steel, sheet steel, and glass -adjustable table - Eileen Gray

1928 - LC/2  Designed by Le Corbusier, Pierre Jeanneret and Charlotte Perriand 

1929 - Barcelona Chair and Stool - Ludwig Mies van der Rohe

1930 - D61 - El Lissitzky

          Brno 255 dining chair LMRohe

artdeco1

Zwiezla historia modernistycznych mebli - cz.II

    
D51/2 sofa - Walter
Gropius   
Lampa stolowa Midway - Frank Lloyd Wright
czerwononiebieski fotel - Gerrit T Rietveld
Parawan 400 - Eileen Gray
Krzeslo B80 - Jean Prouve
Lampa stolowa - Wilhelm Wagenfeld

artdeco1

Zwiezla historia modernistycznych mebli - cz.I

1840 - proces wyginania drewna wypracowany przez Michael Thonet zrewolucjonizowal masowa produkcje mebli

1870 - Gebruder Thonet  -krzeslo jest drugim, najstarszym modernistycznym krzeslem bardzo czesto wykorzystywanym przez Le Corbusier w jego wczesnych wystrojach wnetrz i przeszlo do historii pod nazwa “Corbusier”. 

1877 - krzeslo Adolfa Loos   jest przykladem mebli dominujacych produkcje po roku 1900

1903 - "Hill house" krzeslo, Charles Rennie Mackintosh

1904 - Larkin Swivel - Frank Lloyd Wright; krzeslo do biurka wykonane do biur Larkin Company Administrative Building

© Notatnik dekoratorski emigrantki
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci