Menu

Notatnik dekoratorski emigrantki

Porządkowo

artdeco1

Czy czujesz sie czasami jak zagrzebana pod lawina papieru? Nie jestes sama, wiekszosc z nas czuje przytloczenie nadmiarem nagromadzonego papieru. Wydaje sie, ze im wiecej mowimy o rezygnacji z drukugenerujemy wiecej papieru!

Jak wydostac sie spod tej lawiny?

1sortowanie ... sortowanie ... sortowanie

Jedna z pierwszych rzeczy do zrobienia w celu realizacji naszej misji jest uporzadkowanie niepotrzebnego papieru. Pierwszym krokiem jest znalezienie czasu kazdego dnia do pracy nad zmniejszeniem ilosci papieru. Zacznij od 15 minut.

2. Jak dlugo i co przechowywac?

Niektore dokumenty moga byc przechowywane przez krotki czas (rachunki), niektore przez nieco dluzej (podatki 7 lat), a niektore musza byc przechowywane przez okres calego zyciaTe ostatnie powinny byc przechowywane w sejfie lub skrzynce ognioodpornej.

 tutaj

artdeco1

Proste techniki organizacji

  • Okreslenie  co tak naprawde jest problemem.  
  • Zrobienie listy
  • Przypisanie konkretnego terminu poszczegolnych projektow i date zakonczenia projektu  
  • Rozbicie duzego projektu na mini projekty, ktore mozna zrobic w 15-60 minut.
  • Ewaluowanie - co tak naprawde warte jest zachowania
  • Ustawienie na miejsce/w pudelka...

102170635_jpg_rendition_largest102182052_jpg_rendition_largest

artdeco1

Jezeli nie lubisz swojego pokoju/miejsca pracy to trudno jest utrzymac dobry nastroj, byc kreatywna, albo efektywna.

Jesli powierzchnia biurowa w domu nie jest dobrym miejscem nalezy rozwazyc wprowadzenie pewnych fizycznych zmian, cos, co ponownie doda energii.

 np.: przemalowac na inny kolor, otaczyc sie zdjeciami lub przedmiotami, ktore motywuja, dodac roslin lub zmienic oswietlenie.

 Nawet jesli nie mozna zrobic powazniejszych zmian, nadal mozna dodac biurowej powierzchi ladniejszego wygladu. Po pierwsze, posprzatac balagan i pozbyc sie wszystkich stosow papieru. Nastepnie dodac ladna rosline lub zdjecia do tablicy korkowej, kolorowe segregatory.

 Im wiecej bedziesz cieszyc sie powierzchnia biurowa, tym bardziej bedziesz produktywna!

artdeco1

Co mozna zrobic w 3 minuty lub mniej?

Mitem jest to, ze organizowanie wymaga nadmiaru osobistego czasu. Aby ten mit podwazyc przedstawiam liste zadan, ktore mozna wykonac w 3 minuty lub mniej. Jesli chcesz sprobowac  ustaw stopper i ...1,2,3 start!

 
1. Oproznij/zaladuj zmywarke

 
2. Zloz uprane rzeczy

 
3. Zbierz rzeczy do prania 

 
4. Uloz ubrania na jutro

 5
. Odloz cos, co nie jest na swoim miejscu

 6
. Wynies smieci

 7
. Sortuj poczte elektroniczna

 8. Przejrzyj listy/dokumenty oraz w miare potrzeby odloz na makulature

 9
. Wyczysc lustro w lazience

 
10. Umyj WC/zlew

 
11. Wybierz 3 przedmioty, ktore nie zostały uzyte w ciagu roku i przeznacz je na darowizne

 
12. Ustaw buty

 
13. Umyj blat kuchenny

 
14. Pozbyj sie malego stosu papierow

 
15. Zaplac rachunek

 
16. Posciel lozko

 
17. Skasuj 20 maile lub tekstow

 
18. Recykling stare czasopisma/gazety

 
19. Napisz liste rzeczy do zrobienia jutro

cz.II

artdeco1

5. NIE spiesz sie z zakupem nowych pojemnikow. To zwykle nasza pierwsza pokusa - kupic pojemniki do organizowania, ale to tylko dodaje wiecej balaganu w domu

6. NIE rob wszystkiego samodzielnie, popros o pomoc 

7. NIE organizuj rzeczy wspolmalzonka, koncentruj sie na swoich/wspolnych rzeczach

8. NIE dodawaj nowego balaganu do istniejacego.

cz.I

artdeco1

Czy jestes sfrustrowana swoim brakiem zdolnosci do zorganizowania? Czy zastanawiasz sie, czy moze byc lepszy sposob na  zorganizowanie rzeczy? oto kilka porad pomagajacych uniknac lub zminimalizowac niektore wady:

1. NIE probuj robic wszystkiego w jeden dzien!

2. NIE probuj zorganizowac balaganu!

skonczy sie to tylko zniecheceniem i zrezygnowaniem, przekladaniem rzeczy z jednego miejsca na drugie. Przechowuj tylko te rzeczy, ktorych uzywasz. Reszta niech trafi do kogos innego (darowizna/sprzedaz).

3. NIE dzialaj losowo, pracuj z planem.

Istnieja trzy podstawowe narzedzia potrzebne, aby dzialac skutecznie  - plan, trzy pudla i zaplanowany czas. Plan sklada sie z ogolnej strategii, w tym listy celow, ktore chcesz osiągnac. Trzy skrzynie powinny byc oznakowane: darowizna, zachowac, do kosza.

4. Nie zniechecaj sie.

szafa5shelves15

artdeco1

Jak stosowanie codziennych nawykow pomaga zwalczac nieporzadek: 

1. zadnych ubran rzuconych na podloge lub na meble. Przyzwyczajaj sie odkladac wszystkie ubrania od razu na miejscie (szafa/koszt do prania)

2. zadnych przedmiotow na blacie w lazience. W lazienkach balagan tworzy sie szybko, poniewaz wszystkich produktow uzywamy na co dzien. Upewnij sie, ze kazdy produkt ma swoje miejsce i pamietaj, aby umiescic kazdy produkt z powrotem, gdy skonczysz go uzywac. Ponadto, utrzymuj ilosc produktow do minimum.

3. nie dopusc, aby listy lezaly na blatach dluzej niz jeden dzien. Przegladaj, sortuj codziennie  

4. nikt nie moze opuscic stolu z pustymi rekami. Konczac posilek, kazdy czlonek rodziny odnosi swoj talerz do mycia

5. za kazdym razem, gdy wchodzisz do pokoju odloz na miejsce rozrzucona rzecz.

artdeco1

Weekendowe porzadki

  • Sprawdz schowek. Znajdz 7 pozycji, ktore moga byc darowane, sprzedane, lub po prostu wyrzucone.
  • Oproznij zawartosc szuflady. Zdecyduj, ktore przybory/rzeczy moga byc poddane recyklingowi lub wyrzucone. Zachowaj tylko te elementy, ktorych uzywasz na co dzien.
  • Uporzadkuj przedpokoj. Nic nie powinno byc pozostawione bezladnie.
  • Dodaj sezonowy akcent/dodatek.
  • Zorganizuj swoje buty, posegreguje sezonowo, schowaj do pudelek lub ustaw na stojaku. 
  • Odmroz/umyj lodowke.

  komoda oklejona tkaninami z IKEA, project na nastepny weekend

artdeco1

Jesli masz 5 minut:  szybkim rzutem oka ocen miejsce z wszystkimi waznymi przypomnieniami/notatkami (tablica magnetyczna lub lodowka). Zdejmij wszystko przestarzale/  nieaktualne.
 
Jesli masz 10 minut: Spedz troche wiecej czasu na segregowanie notatek.

 zdjecia

artdeco1

 Oznaki , ze Twoje zycie jest zabalaganione ...     I jak je uporzadkowac-     cz.II

 

5) wydaje sie nigdy nie miec czasu dla siebie.

Masz stos nieprzeczytanych ksiazek przy lozku, probujesz wybrac sie na na lunch z przyjaciolka od tygodni, scrapbooking wydaje sie zapomniany... Wez gleboki oddech i uswiadom sobie, ze to jest O.K. miec czas tylko dla siebie. Dodaj "wlasny-czas" w swoim terminarzu.

6) biurko przytloczone stosem papierow.

Ustal w kazdym tygodniu czas na organizowanie przychodzacych dokumentow. Oczysc i uporzadkuj system plikow - kasuj/wyrzucaj nadmiar.

7) Pracujesz pozno w nocy, aby zakonczyc projekty.

Czy to przypadkiem nie rozproszenie przez social media? czy nie za duzo czasu spedzasz opdatujac status na FB czy IG? Spisz liste przez dzien lub dwa czynnosci, ktore powstrzymuja cie od wypelniania zadan. Nastepnie rozpocznij eliminowanie tych pozeraczy czasu.

  tutaj

 tutaj

artdeco1

Oznaki , ze Twoje zycie jest zabalaganione ...     I jak je uporzadkowac-     cz.I


1 ) Masz wyznaczone miejsce dla gosci, ale wokol wiele innych rzeczy I brak miejsca noclegowego.

Czas przewartosciowac to, co jest w pokoju. Przenies wszystko z pokoju goscinnego, wyrzucic/oddaj zbedne rzeczy; zwroc przedmioty do pomieszczen, do ktorych nalezaly.

2 ) Wiesz, ze masz nozyczki, ale nigdy nie mozesz ich znalezc

Jesli nie mozesz znalezc przedmiotow codziennego uzytku, to jest czas, aby oczyscic blat/szuflady. Jest to znak, ze male przedmioty nie maja swojego miejsca. Znajdz miejsce w poblizu wykonywanych czynnosci, naucz kazdego czlonka rodziny umieszczac przedmioty z powrotem na miejsce po ich uzyciu.

3) ciagle musisz wracac  do domu po zapomniane rzeczy

Jest to znak dezorganizacji. Poswiec kilka minut wieczorem na zorganizowanie/przygotowanie rzeczy potrzebnych w godzinach porannych: plecaki, torebki, klucze... i wszystko, co potrzebne. Karteczki przyklejone do drzwi jako przypomnienie jest wspanialym sposobem  aby pomoc  zapamietac.

4) placisz kary za zalegle oplaty/naleznosci.

mozna tego uniknac poprzez ustanowienie harmonogramu placenia rachunkow i zorganizowanie  miejsca dla listow.



artdeco1

Metody organizowania/porzadkowania

 

ACT

A  Assess your situation—(ocen swoja sytuacje) okresl przyzwyczajenia, ktore przyczyniaja sie do tworzenia balaganu

C  Commit to change—(zobowiazanie do zmiany przyzwyczajen) Po stworzeniu systemu organizacyjnego nalezy przez 21 kolejnych dni utrzymywac zobowiazanie, aby stalo sie nowym przyzwyczajeniem

T  Tackle one area at a time—(zmagaj sie z jedna strefa) podjecie sie porzadkowania wszystkiego od razu wydaje sie zbyt przytlaczajace i moze odebrac ochote do zaczecia calego procesu. Poswiec 10 min. dziennie na sortowanie/oczyszczanie co daje 5 godzin na miesiac

 

QUICK

 

Quantifying your clutter – okresl ilos nieporzadku

Unload - wypakuj/wyjmij rzeczy

Isolate - oddziel

Contain - umiesc

keep it up - utrzymaj

 

The SIMPLE method

 

S: Sort like with like.

 I: Identify what to keep.

 M: Make a home for it.

 P: Put it into containers.

 L: Label it.

 E: Establish a routine.

artdeco1

Jak grupowac przedmioty - Latwym sposobem jest grupowanie wg koloru. Ustaw:

  • kilka bialych przemiotow na starej, drewnianej lawce
  • drewniany, talerz/taca o kremowym odcieniu, szklany dzbanek i bialy storczyk
  • maly wiklinowy koszyk, drewniana miska wypelniona rafiowymi kulami
  • 4 -5 roznokolorowych przedmiotow pomalowanych wlasnorecznie na rozne odcienie tego samego koloru
  • albo

artdeco1

Przestaje dziwic sie, ze tyle osob opuszcza Blox I szuka przyjazniejszych platform. Przez prawie dekade dodawalam sobie spokojnie, bez problemow linki do zakladek, kilka dni temu naszla mnie ochota na komputerowe porzadki I skasowanie kilku nieaktualnych linkow do nieistniejacych juz blogow. Probowalam jak zawsze zrobic to na stronie LINKI, ale naciskanie na pliki nie otwieraly listy linkow jak poprzednio I edytcja/skasowanie nie bylo mozliwe. Napisalam z nadzieja na pomoc do administratorow, ale nie dosyc, ze dowiedzialam sie, ze jestem ignorantka, ktore nie wpadla na to, zeby nacisnac na pliki, to nagle, bez ostrzezenia wyczyszczono mi dokladnie strone LINKI I z bocznej szpalty zniknely wszystkie linki, ktore gromadzilam przez lata.

 Drugi mail byl troche przyjemniejszy, chociaz moja uwaga, ze nie wpisywalam kodow I czesc linkow byla dodawana automatycznie jako ulubione zostala zignorowana; moge zapomniec o odzyskaniu linkow

"nie przewidzieliśmy, że użytkownicy będą błędnie korzystać z nazwy folderów. Dopóki nie było prób ingerencji/edycji w linkach z nieprawidłowo wklejonymi danymi na blogu były wyświetlane i linki i wpisane kody html."

Jesli kogos najdzie ochota na robienie bloxowych porzadkow, lepiej taka ochote zwalczyc odchodzac od komputera, chwytajac za ksiazke, kubek herbaty, druty... cokolwiek nawet odkurzacz.

 

artdeco1

Lektury nadobowiazkowe

 

Laura Ingalls Wilder, ktora dorastala w Midwest podczas lat 1870-tych byla autorka serii  Little House. W ksiazce "Farmer Boy" Wilder poswieca caly rozdzial na opis tygodniowych zajec i prac zwiazanych z czyszczeniem/porzadkowaniem wiosenym. 

Oczywiscie wiele zmienilo sie od 1870r. Wiekszosc z nas nie zyje w gospodarstwach, nie musimy szorowac piwnic, trzepac dywanow... Mamy tez do pomocy nowoczesne udogodnienia, takie jak pralki, odkurzacze, zmywarki i tym podobne.

Ale jest jedna rzecz, ktora sie nie zmienila. Mamy wciaz kurz i wciaz musimy go oczyscic.

Oto 3 -stopniowe nowoczesne podejscie do wiosennego czyszczenia:

1 ) Nie czekaj az rzeczy sie naprawde zabrudza. Kazdy czlonek rodziny (w tym dzieci w wieku powyzej 4 lat) ma zdolnosc do czyszczenia po sobie na biezaco. 
 

2 ) Dzienny wybor zajecia. Na zestawie kart indeksowych zapisz kazde wiosenne, porzadkowe zajecie (odkurzanie, mycie luster/okien, parowe czyszczenie dywanow , itp.). Kazdego dnia wybierz jedno i zrob to. 


3 ) Stosuj nowoczesne uslugi. Czasami porzadki trwaja dluzej, bo robimy je tak samo przez lata nie korzystajac np. z uslug pralni, firmy ogrodniczej... (mea culpa)



artdeco1

Blue Monday

Przestalam prenumerowac czasopisma, ale pozostalam uzalezniona od wszelkiego rodzaju wydan on-line i wyszukiwania w Internecie nowych pomyslow.

Ten weekend nie byl odmienny, czyli godziny spedzone przy kompie.  Przegladajac rozne zdjecia ponownie uderzyl mnie fakt, ze wiekszosc z nich przedstawia nieskazitelnie zorganizowane miejsca dalekie od realnego wygladu wnetrz. Np. kreatywny kacik bez szpulek nici lub nozyczek, dziecinny pokoj z szafka z misiami idealnie ulozonymi obok trzech doskonale zlozonych kocykow... czysta utopia organizacyjna !


Jednak maja takie wystylizowane zdjecia swoj cel- zapewniaja unikalne pomysly, aby nasze codzienne zycie bardziej zorganizowac.

Organizacyjnie nie chodzi o odtworzenie obrazu nieskazitelnego pokoju przeciwnie , chodzi o:

 - szybkie znalezienie tego czego potrzebujesz 
 - stworzenie nieklopotliwego, reprezentujacego Ciebie miejsca, dzieki czemu mozna cieszyc sie z wizyty znajomych bez wczesniejszego, goraczkowego upychania w szafie rozrzuconych rzeczy
 - zapewnienie sobie wiecej wolnego czasu bez frustracji i chaosu

Nastepnym razem, gdy jestes online szukajac wskazowek na temat organizowania szafy, pokoju pracy lub spizarni, nie probuj "duplikowac perfekcyjnosci". Raczej wybierz kilka pomyslow, ktore najbardziej polubilas i stopniowo je zrealizuj. Nastepnie zrob sobie kubek dobrej herbaty i swietuj swoj sukces !

 

 

artdeco1

Blue Monday - porzadkowo

Czy zbyt latwo obejmuje Cie uczucie przytloczenia na sama mysl o wszystkim co masz do zrobienia w danym dniu? Jesli tak, to jest duza szansa, ze nic nie bedzie zrobione, poniewaz  uczucie przytloczenia moze sparalizowac chec dzialania.  Spojrzmy wiec na nasz dzien troche inaczej. 

Jesli realizacja zadania wydaje sie niemozliwa najlepiej rozlozyc je na czynniki pierwsze:

- zrobic liste potrzebnych/pomocnych rzeczy i koncentrowac sie na kazdym z tych elementow po jednym na raz zachowujac wszystkie informacje dot. kazdego tematu/rzeczy w folderze plikow, nagle, zakonczenie tego projektu staje sie znacznie bardziej realne. 

- wybrac jedna czynnosc z tej listy zadan -z najwyzszym priorytetem - i zobowiazac sie do pracy nad nia przez 15-minut, wystarczy ustawic timer na 15 minut i zaczac. To wszystko. Co sie stanie, kiedy te 15-minut minie? Mozesz kontynuowac prace nad tym samym projektem albo po prostu wybrac prace nad nowym projektem.  Stopniowo te kolejne 15 minut sprawia, ze wszystko bedzie zakonczone i z ulga wzdechniesz, ze to dobrze spedzony czas! 

artdeco1

Pokoj pracy

1. pudelka po butach pokryte skrawkami tapet, wstazkami, czy papierem do scrapbookingu moga byc wykorzystywane jako schowki na kable lub do przechowywania dodatkowych przedmiotow biurowych/rzemieslniczych.

2 . oczyszczone, udekorowane puszki lub stare kubki moga byc uzyte jako pojemniki na dlugopisy/olowki

3 . male sloiki lub pudelka wedkarskie moga byc uzywane jako schowki na kawalki wstazek czy ozdoby wykorzystywane w scrapbookingu.

4 . pudelko na narzedzia/sruby moze byc rowniez uzywane na zestawy do szycia (wiele przegrodek na nici, igly, nozyczki, i wszelkie inne potrzebne przedmioty).

5. drewniane kolki lub uchwyty na papierowe reczniki moga byc uzywane do przechowywania tasm.

6 . proste, jasne, plastykowe pojemniki do przechowywania i oddzielenia roznych przedmiotow tj. wloczka, tkaniny, materialy malarskie...

7 . odcieta wiekszosc z jednej strony pudelka po platkach sniadaniowych (pokrytego papierem dekoracyjnym) moze byc wykorzystana jako pojemnik na magazyny/gazety.


 

artdeco1

Jesli masz 15 minut:

  • poszukaj 5 przedmiotow stojacych nie na swoim miejscu i odstaw je na wlasciwe miejsce
  • wyjmij z szafy 10 rzeczy, ktorych nie uzywalas w ciagu 6 ostatnich miesiecy
  • wyczysc medyczna lub lazienkowa szafke z przestarzalych lub nieuzywanych produktow
  • sortuj komode w pokoju dziecka wyciagajac ubrania, ktore sa zbyt male lub rzadko noszone
  • usun 10 zabawek, ktore nie sa juz wiekowo odpowiednie dla dzieci

 

artdeco1

Jesli masz 15 minut:

  • uporzadkuj jedna szuflade
  • uloz przedmioty w segregatorach lub tacach
  • zrob naklejki na szuflady

 

© Notatnik dekoratorski emigrantki
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci